נשים ממוארות ברומן אשת הנחש מאת מלכה בסר

 

"אשת הנחש" מאת יהודית מליק-שירן, רומן, הדפסה שנייה 2018 "בת אור"

על העצמה נשית מישהו שמע? מדברים על נשים פורצות דרך רק ביום האישה הבינלאומי במציאות חיינו. אני מוצאת שבספר הזה "אשת הנחש" שכתבה יהודית מליק-שירן, נשים פורצות דרך  בין עולמות שונים.

אלה נשים ממוארות, למילה "ממואר" יש שני פרושים: הראשון עוסק בנשים מוארות באור, בתקווה ובאהבה, שיכולת הנתינה שלהן היא אינסופית. אך פירוש נוסף יש למילה ממוארות והוא מקוללות. ידוע שנשים שעסקו בתורת הנסתר ופרצו דרך בעולמן, הועלו על המוקד כמו ז'אן דארק לוחמת חירות ששילמה בחייה, כי הואשמה בכישוף.  גם שיישי שפרצה לה דרך בעזרת כישוף הפכה לתיירת שקפצה לביקור בין שני העולמות. בעולם של מטה הייתה נחשית ובעולם של מעלה הייתה אישה יפה לכמה שעות בודדות. גם שיישי הוקרבה על גבישים לוהטים ושילמה בחייה על האובססיה של צ'קוללה בנו של אל הנחשים.

מלחמת אור בחושך

הספר עוסק במלחמת אור בחושך. נליה היא דמות של אור ושיישי דמות של חושך. כשהן מתעמתות הן לא מפחדות מאיש רק מבורא העולם. האור מייצג ברכה והחושך קללה. ושתי הנשים האלה נלחמות על הקיום האישי שלהן ועל האמת האישית והיחידה שלהן. כל אחת נלחמת על הדרך שלה. כל אישה היא עולם ומלואו ולכל אחת מערכת רגשית ואנרגטית שונה ולכן המאבק שלהן על האמת שלהן הופך למאבק מאתגר, מותח, לא מתפשר, לא מוותר. נליה שמאמינה בבורא העולם יודעת שכדי לטהר  ולהסיר מכשולים היא צריכה להאמין בדרכה. קול פנימי מנווט אותה אל האמת המוחלטת שלה. לא אספר כאן על ההתמודדויות שלה עם מצבי לחץ ומשבר, אך כן רוצה לציין שהיא הרשימה אותי במחשבותיה, בהתנהגותה, בדרך שלה שגם אם טעתה בבחירות שלה הרי היא אנושית כמו כל אחד ואחת מאתנו. היא מאפשרת לקוראים לחוות אותה, להציץ לעולמה, להיות עמה, ברגעי בהלה ואימה  וגם מאפשרת להם דרכי מילוט מסיוטי הבלהה שלה ואף מאפשרת להם לחוות עמה את געגועיה מסיפור אהבה גדול שמהדהד בזיכרונותיה.

נליה מנהלת תכניות לילדים ונוער בטלוויזיה הלימודית היא דמות המפתח המניעה את אחד מצירי הדלת בעוד ששיישי מניעה את הציר השני של הדלת ולא מתחשבת בקוראים. מטלטלת אותם בין תרבויות קדומות, מדלגת על מיתוסים, יוצרת כאוס גדול בנפשם, כשהיא מפרה את האיזון בין שני העולמות, ליאורה בן טובים  סגנית ניצב במחלקה המשפטית במשטרת ירושלים, היחידה מכל הנשים הדומיננטיות שלא חוותה טראומה רגשית או נפשית וביד רמה נעזרת בנליה, בידע העצום שלה כדי להתמודד עם כוחות של אופל. ליאורה בן טובים לומדת כל הזמן מושגים חדשים ודרך הלמידה שלה גם מלמדת את הקוראים שהופכים לניצבים בתוך תפאורת הספר, נירה שטרית בעקבות טראומה שחוותה בפיגוע, סוללת לעצמה דרך שמחלצת אותה אל צמיחה. ציוריה מגדירים אותה כציירת מחוננת, מה שהופך אותה ליוצרת שפה חדשה בשפת הצבעים. הטראומה משחררת את הנשמה שלה והיא מציירת את העולם הפנימי ואת העולם הסביבתי החיצוני שלה. הציור מוביל אותה  לקראת קריירה חדשה כמגישת תכנית רדיו העוסקת בארכיטקטורה אורבנית. מתילד השוטרת שורדת טראומה והקוראים חווים אותה לאורך כל הספר, המצבים בהם היא עומדת ומתמודדת עמם מקרבים את מציאות חיינו אל המציאות הסיפורית. לרגע אחד אנו חווים אותה ברגעי בהלה מתישים ולרגע אחר אנחנו חווים אותה במצבים קומיים מצחיקים, הדמות שלה היא דמות של שורדת שמצליחה לבקוע מהחושך  שהוכנסה אליו בפראות אל האור המכיל והעוטף. שיישי אישה דמונית, יפהפייה שחיה בין שני עולמות בעולם דמוני של שדים, כשפים, נחשים, הזיות ומיתוסים, וגם בעולמנו כאישה חסרת דאגות שיופייה האקזוטי משאיר את חותמו במתבוננים בה, היא מאבנת אותם והם מהופנטים ממנה. ככה היא פולשת למוחם ומקפיאה אותם למוות. ההתנהגות הלא צפויה שלה מעמתת אותה עם דמות נשית חכמה שלא מוכנה לוותר לה. נליה. דמות שצומחת מתהום של אשליות ומצליחה להתרומם ולהקים בית. גם לה יש מטען חורג בכתפיה, סיפור אהבתה לעידו שימרון נקטע בסערה. אין דמות נשית  בסיפור  שלא חווה טראומה . כולן חוות וכולן יוצאות מחוזקות. מועצמות וזה ייחודן.

דמות המפתח

במבנה הסיפור החיצוני שהוא סיפור המסגרת נליה היא דמות המפתח להבנת כל תרחישי הספר. בסיפור הפנימי שיישי היא דמות המפתח המניעה את העלילה הפנימית בהתחלה עד שהיא חוצה את עולמה ומגיעה לעולם אחר ומשחקת ברגשותיהם של בני אדם הנקרים בדרכה.

כל אישה היא עולם ומלואו, לכל אחת המסלול שלה; אך מסע החיים הנשי מְזַמֵן  אותנו לפגוש אותן בצמתים שונים בחייהן,  באתגרים ובלבטים המשותפים להן ביצירה הספרותית ולנשים רבות בבימת החיים המציאותית של חייהן. חווית החיים הנשית המשותפת היא מקור נחמה וכוח משמעותיים עבור נשים, וככה פוגשות אותי נליה הדמות החיובית המוארת, שכוחה וחכמתה פותרים כל חידה וכל תעלומה בתוך הספר. אין מה שיעמוד בדרכה. היא לא מוותרת בקלות, דעתנית, מחזירה מלחמה כשהיא יודעת שהיא צודקת. כל מלחמה על עקרון מוצדק מוביל אותה אל אמת פנימית, אמת שמחדדת את תובנותיה ולא מרפה מחד ושיישי שכובשת את המתבונן בה ביופיה האקזוטי, בשערה השחור הגולש עד לברכיה. עיניה הירוקות מהממות ביופיין אך נטולות רגש, הן מהפנטות למוות את מי שמתבונן בהן מאידך.

על צניעות וענווה

נשים נלחמות בעלילה הסיפורית המורכבת בספר הזה ולא מוכנות לוותר על האמת שלהן. אמרו כבר חז"ל  "כבודה וצניעותה של בת מלך פנימה". קשה להפריז בחשיבותה של מידת הצניעות. מרכזיותה מלמדת כי אין תחום בעולמה של תורה ובעולמו של האדם שאין הצניעות נוגעת בו. בראש ובראשונה מדובר בעיצוב כוח החיים המרכזי, שהוא התנאי המהותי לקיומו של עולם. כוח זה, בשל העוצמה האין-סופית הטמונה בו, יכול לרומם את האדם למרומי על ויכול לדרדרו לתהומות. הכלי העיקרי להנחיית כוח נאדר זה מרוכז בצניעות הגופנית, אשר מנחה את דרכי הביטוי של גופו של אדם. וכאן נשאלות השאלות האם שיישי היא דמות צנועה? איך האיזון הופר בשני העולמות? כדי לענות על שאלותיי אציין  שהצניעות מגינה באופן ייחודי על חיי המשפחה, היא הבסיס להופעת הקדושה והטהרה במציאות; היא המאפשרת לבנות את מרכז הקודש של הבית הישראלי, בתבנית המקדש, וזר לא יקרב בו אל הקודש פנימה; היא המאפשרת לגלות את הנכסה ולכסות את הגילוי; בכוחה לעדן את הדמיון, עד שהוא עצמו יהיה חלק מהקודש.  את הענווה והצניעות פגשתי בדמותה של נליה שהותירה אותי פעורת פה מהידע העצום שלה, לכן אני חוזרת ומציינת שהדמויות הנשיות בספר "אשת הנחש" הן דמויות ממוארות שמותירות בקוראים חותם של העצמה.

וכמה מילים על הסופרת יהודית מליק-שירן, באחד מכובעיה היא מטפלת בהבעה ויצירה ועוסקת בריפוי נפשו של האדם. והאדם בעלילה הסיפורית שרקחה  הוא אדם ומלואו. יצריו מניעים אותו בין שני קטבים, בין הטוב ובין הרע, הוא נאבק על האמת שלו מתוך עולם האור שהוא מייצג ויש בעולם הזה סדר רוחני אנרגטי גבוה מאוד, מכיל, מטפח ואוהב כי הוא מעוגן ביסודות של אמונה יציבים וחזקים שיכולים להאיר למרחקים עצומים. את יסודות האמונה האלה שהם עמודי ביתה של נליה מנסה לערער  שיישי אורחת לא רצויה שרק בואה מפתיע את כל הנוכחים.

מלאכת תשבץ חכמה הספר הזה שהופך אותי הקוראת לחלק מתפאורת הספר. אהבתי את הקול הפנימי של הדמויות שמשתף אותי ומקשר אל דמויות בתוך שתי העלילות של הספר ואהבתי עוד יותר שהסופרת מאפשרת לי לעבד את הנתונים החדשים שפוענחו בתאי מוחי כאילו הייתי אחת מחוקרות המשטרה המנסות לפתור את התעלומה. יש תעלומות בחיים שהן לא נפתרות ואנו לומדים לחיות עם העובדה שאין קצה חוט. אהבתי את הסיום ממסכת חגיגה "במופלא ממך אל תדרוש". ספר חכם המאיר בתובנות ידע את קיומנו על האדמה. לא יכולתי להניחו מהיד, המתח בין דפיו הגביר את האדרנלין שלי ונהניתי מאוד מחירות המחשבה של הסופרת לשוטט בין העולמות של דמויותיה, לטעת בהן חיים צבעוניים, גדושים למרות שמציאות חייהן היא מציאות בלתי אפשרית וסף החרדה מרקיע שחקים. נו מה, החיים בארצנו לא פשוטים, הסופרת מליק שירן לשה את חומרי החיים ויצרה מהם יצירת מופת מבריקה. תודה לך יקרה, על המחשבות החכמות שלקחתי ממך ומהספר הזה. ריתקת אותי מאוד

*מלכה בסר / פסיכולוגית קלינית, אמא של הילה בסר תלמידה מחוננת שלי ומאזינה קבועה של רדיו אפי-לוג

פורסם בגיליון "על הדרך"(14) כתב עת לספרות, אמנות ותרבות עכשווית, מיסודו של המרכז לכתיבה יוצרת ע"ש שושנה מליק בחולון (2018)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *