על סיפורי המקרא בראש אחר מאת יהודית מליק-שירן*

סיפורי המקרא בראש אחר

מאדם וחווה ועד יונה הנביא – ספר חדש מאת רמי קרדה  מקבץ של שישה-עשר סיפורים מתוך התנ"ך הכתובים בצורה שירית, חיננית ושופעים הומור ושנינות

▪  ▪  ▪
"עֲשָׂרָה דּוֹרוֹת עָבְרוּ עַל הָאֱנוֹשׁוּת עַד נֹחַ.
אֱלֹהִים הָיָה מְיֹאָשׁ לְגַמְרֵי, מַמָּשׁ בְּלִי כּוֹחַ.
בְּנֵי הָאָדָם שָׁכְחוּ אֶת אֱלֹהִים וּפָרְקוּ כָּל עֹל
מִבְּחִינָתוֹ הָיָה מוֹרִיד אֶת כֻּלָּם לַשְּׁאֹל" (עמ' 18).

זו ההתחלה של סיפור תיבת נוח, השונה מאוד מהסיפור המוכר. סיפור תיבת נוח הוא סיפור המבול הנמסר לנו בקצרה וללא פירוט. השוני מציג לא את המוכר אלא את הנגיעה בדמויות, ברגשות ובמעשיהן. שוני המאפשר כניסה לחווית ההצלה. הקורא חווה עם נוח ובני משפחתו את הבהילות בכניסה לתיבה, הוא כבר לא קורא פאסיבי אלא קורא מעורב.

"מסיפורי התנ"ך בראש אחר", הם מקבץ של שישה-עשר סיפורים מתוך התנ"ך הכתובים בצורה שירית, חיננית ושופעים הומור ושנינות.

את הספר מלווים 16 ציוריה היפים והייחודיים של האמנית מיכל הרטל, המהווים מעין שער לכל סיפור שירי.

הסיפורים מקרבים את החיים בארץ ישראל אל מורשת האבות. מאירים בתובנות של יופי את עושרה וחשיבותה של השפה העברית ואף מחזקים את הקשר בין עם ישראל לשורשיו.

הספר מתאים לגדולים ולקטנים היכולים למצוא בו חוויה של הנאה צרופה.

מצורפת כאן תגובה של אימא אחת: "…לא זכה שאול לקבל את התנאים להצלחה נגדו יצאו האל, הכהן ולא מעט בני משפחה. שלם את המחיר עבור רצון העם בשינוי, מלך גדול שהיה ראוי להערכה ולא לגינוי".

מה מושך אותי תמיד לדמותו של שאול? אולי התחושה שנעשה לו עוול נורא בהיותו דמות כל-כך טרגית.

זו הסיבה שכאשר פתחתי את הספר 'סיפור המקרא בראש אחר' של הסופר רמי קרדה, הדבר הראשון אותו עשיתי, היה ללכת ולבדוק מה שלום שאול והאם הוחזר לו סוף כל סוף כבודו האבוד.

לאחר קריאת אפיזודה זו הבנתי שהצדק נעשה וכבר הגעתי לקריאת הסיפורים האחרים ממקום מפויס הרבה יותר ועם מלאי מוטיבציה וסקרנות לראות מה עלה בגורלן של הדמויות האחרות עליהן גדלתי.

יש משב רוח רענן שאופף את הספר, זה מתחיל באיורים שיוצרים תחושת פנטזיה אותם ציירה מיכל הרטל, וזה ממשיך בעונג בו בלעתי פרשנות כל-כך אנושית ופסיכולוגית להתנהגות של דמויות סלאב קדומות. לא עוד פאתוס של דמויות מיתיות, אלא אנשים בשר ודם שעושים טעויות, משלמים לפעמים… לעיתים בריבית דה ריבית והמון רגש והוויה אנושית.

בדיוק כפי שראוי היה ללמד סיפורים כל-כך מורכבים כמו סיפורי התנ"ך, שבעבור לא מעט השאירו תחושת אדישות במקרה הטוב ובמקרה הפחות טוב אפילו סוג של טראומות ילדות בחסות: עקידת יצחק, אבשלום שהסתבך קשות בעץ, שאול הקפריזיונר ומיני מיתות משונות ועוד כהנה וכהנה.

אמנם, הדבר האחרון שיש לי בימים אלו זה זמן פנוי, אך מסתבר שהכל עניין של סדר עדיפות, וככה בין לבין מצאתי עצמי על כל הכלור והקיץ הממשמש, יושבת מקריאה לבתי בת התשע ולעצמי לא פחות ונהנית, כל-כך נהנית.

מומלץ לכל הורה שרוצה לשקם את חווית הילדים מהדרך המשמימה בה נלמד המקרא, או לכל מבוגר שרוצה בעצמו לעבור חוויה מתקנת ומרעננת בכל הקשור לאבי כל הספרים כולם.

"מסיפורי המקרא בראש אחר", מחבר: רמי קרדה, הוצאה לאור: בת אור, מחיר: 59 שקלים, 104 עמודים. להשיג ב"סטימצקי", ב"צומת ספרים" ובחנויות הספרים המובחרות. לפרטים נוספים: 2331389 -052, [email protected].* הרשימה פורסמה בחדשות מחלקה ראשונה https://www.news1.co.il/Archive/0014-D-61823-00.html

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *